Ungdomsholdet

Består af unge i alderen 12-18 år, både piger og drenge, som i sommersæsonen mødes fast hver onsdag aften fra kl. 18-20.

Der er flere kajaktyper (turkajakker), så alle kan være med og flere voksne instruktører og hjælpere står parat til at hjælpe jer. Generelt er der stor forældreopbakning, hvilket bl.a. resulterer i, at der næsten hver gang er kage efter roningen. I løbet af sæsonen tager vi på 1-3 heldagsture, hvor vi tager madpakken med og ror i fremmed farvand - udenfor Tange Roklubs daglige rofarvand.

Instruktion

På ungdomsholdet får du i løbet af sommeren uddannelse i kajakroning. Vi har ikke sammenpresset et instruktionsforløb, men gennemgår i løbet af sæsonen samme pensum, som ved vokseninstruktion - lidt afhængig af alder og formåen.

Ungdomsroer, der har gennemgået instruktion kan få IPP2 (Euro Paddle Pass - IPP 2). Med en frigivelse kan man på lige fod med andre frigivne roer deltage i klubbens fælles ture og arrangementer.

Sikkerhed

Som ungdomsroer deltager man i undervisning på ungdomsholdet under opsyn af klubbens uddannede instruktører og instruktørassistenter, som er erfarne og frigivne roere godkendt af bestyrelsen.

Roning foregår dog altid på eget ansvar. For unge under 18 år gælder endvidere at man skal have skriftligt samtykke fra forælder. Dette opbevares i klubben.

For at blive ungdomsmedlem skal man kunne svømme 600 meter. Prøve aflægges hvert år ved sæsonstart i svømmehallen

Som en del af undervisningen gennemgåes kæntrings og redningsøvelser

Ungdomsroer skal altid være iført svømmevest.

Ungdomsroere må må ikke ro alene.

Tange Roklub er medlem af Dansk Kano- og Kajakforbund og følger forbundets regler mht. uddannelse og instruktion. Du kan læse mere på forbundets hjemmeside: http://kano-kajak.org/

Udstyr og påklædning

Udover kajakken, kræves kun en pagaj og en rednings-/svømmevest. Det har klubben og du kan derfor starte uden at skulle købe noget udstyr selv.

Vejret kommer man ikke udenom som roer, så det er derfor nødvendigt med den rigtige påklædning. Det behøver ikke at være dyrt sportstøj, men tøj så man hverken koger eller fryser, det finder man hurtigt ud af.

I princippet kan man ro i bare fødder i sommerperioden, men det kan være rart at have et par uld sokker eller neopren sko på.

Tørt skiftetøj og håndklæde medbringes i en vandtæt pose, hvis man skulle falde i.

Ligeledes er det godt at have en regnjakke med.

Sjov på vandet

Klubben har 6 sit on top kajakker og flere polokajakker. Instruktionen sluttes tit af med et spil kajakpolo.

Dette er en sjov og god måde at træne rofærdigheder på.

Tilmelding

Hvis du er interesseret, kan lide at være ude i al slags vejr og for det meste er glad, så tilmeld dig her.

Vi glæder os til at se dig. :-)

De større børn på ungdomsholdet

Lene Glud (leder), Aase, Jørgen og Hanne